VNO-NCW MKB Noord, de Protestantse Kerk Nederland en Welstad onderzoeken in het kader van de Regiodeal Oost-Groningen hoe we werkgevers en werknemers in Oost- en Midden-Groningen bewust kunnen maken hoe geldzorgen ieder van hen raakt en wat ze hier samen aan zouden kunnen doen. Onder de noemer ‘Door geldzorgen geraakt’, spreken we werkgevers en andere partijen uit de regio. We verzamelen in een serie artikelen de inzichten waarmee we werkgevers en werknemers uit de regio straks kunnen helpen om geldzorgen nog effectiever aan te pakken.

Dat je als maatschappelijk werker gespecialiseerd bent in het ondersteunen van cliënten met schulden wil niet zeggen dat je zelf geen financiële problemen kunt hebben. Of je eigen problemen zomaar oplost. Dat zien Marieke Uitentuis (Hr Business partner) en salarisadministrateur Jannie Zwiers vanTinten.

Tintengroep biedt ondersteuning aan mensen op allerlei vlakken, waaronder schulden. De kennis over schulden is dus aanwezig in de organisatie. Toch kunnen hun eigen medewerkers hier niet altijd gebruik van maken. “Onze medewerkers zijn afhankelijk van het aanbod uit hun eigen woonplaats. Het is niet gemakkelijk om hier je weg in te vinden”, vertelt Jannie.

Jannie krijgt veel verhalen van medewerkers te horen. “Het komt niet vaak tot een loonbeslag, maar dat zegt lang niet alles. De vragen die ik binnenkrijg doen mij vermoeden dat ook onder onze mensen financiële problemen zijn. Hoge energieprijzen en stijgende benzinekosten zijn echt een drama op dit moment.”

Doolhof
Dat het lastig is om de juiste hulp te vinden weet Jannie maar al te goed: “Een goede vriend had financiële problemen. Ik wilde hem helpen, maar het kostte erg veel moeite om hulp voor hem te vinden. Het is echt een doolhof.”

Wat het voor Jannie moeilijk maakt, is de Wet Persoonsgegevens: “Ik zie als medewerker salarisadministrateur veel persoonlijke informatie van medewerkers, maar ik mag dit niet zomaar doorgeven aan leidinggevenden. Hier zijn wettelijke voorschriften voor en staan hoge boetes op. Bovendien ben ik geen schuldhulpverlener en wil ik zeker geen verkeerd advies geven. Mijn mogelijkheden zijn dus beperkt.”

Medewerkers zijn meer dan alleen medewerkers
Bij Tintengroep denken ze na over de rol die zij als werkgever willen en kunnen spelen voor hun medewerkers. “Voor ons is het belangrijk dat een medewerker niet alleen als medewerker wordt gezien. Je bent mens. Als er zorgen zijn dan willen we kijken wat we kunnen doen om iemand goed in het zadel te helpen. Als je happy bent kun je beter je werk doen. En niet onbelangrijk is dat je ziekteverzuim voorkomt”, vertelt Marieke.

Actief algemene informatie bieden en bewustzijn creëren is een eerste stap die Tintengroep wil zetten. “Het zou goed zijn als financiële problemen bespreekbaar zijn zodat werknemers zelf regie kunnen nemen over hun situatie”, aldus Marieke.

“Wat hierbij kan helpen is een gezamenlijke visie op onze rol als werkgever. En vooral kennis”, vervolgt de HR business partner. “Hoe herkennen we signalen bij medewerkers? Waar vinden we trainingen op dit gebied? Hoe kunnen we de medewerker concreet verder helpen? Een soort keuzemenu met hulplijnen zou ons echt op weg helpen. We willen onzichtbare problemen zichtbaar maken. Niet alleen bij onze cliënten maar ook bij onze medewerkers.”