VNO-NCW MKB Noord, de Protestantse Kerk Nederland en Welstad onderzoeken in het kader van de Regiodeal Oost-Groningen hoe we werkgevers en werknemers in Oost- en Midden-Groningen bewust kunnen maken hoe geldzorgen ieder van hen raakt en wat ze hier samen aan zouden kunnen doen. Onder de noemer ‘Door geldzorgen geraakt’, spreken we werkgevers en andere partijen uit de regio. We verzamelen in een serie artikelen de inzichten waarmee we werkgevers en werknemers uit de regio straks kunnen helpen om geldzorgen nog effectiever aan te pakken.
“Ik vind dat je een beetje interesse in elkaar moet hebben”
Voor Dorien Post van PKF Post Pallets is het vanzelfsprekend dat werkgevers hun medewerkers ondersteunen bij financiële problemen. “Ik begrijp het echt niet als werkgevers geen oog hebben voor de problemen van hun mensen.”
Hoewel PKF Post hun medewerkers relatief goed betaalt, is het salaris voor productiewerk nog steeds geen vetpot. Dat mensen dan in de schulden terecht komen begrijpt HR-manager Dorien maar al te goed. “Het leven is duur. Als je in één maand je eigen risico moet betalen, de fiets van je kind moet laten repareren én de wasmachine stuk gaat. Waar haal je dat dan vandaan als je geen buffer hebt?”
Voor Dorien is het vanzelfsprekend dat haar familiebedrijf medewerkers ondersteunt. “Waar moeten ze anders heen? Ik vind dat je een beetje interesse in elkaar moet hebben. Onze medewerkers doen ook veel voor ons. Het hoort erbij. Wij proberen schulden en ziekte te voorkomen en willen dat mensen het aangeven als er problemen zijn.” Betrokkenheid tonen is een manier waarop het familiebedrijf al jarenlang hun personeel weet te binden.
Lege fruitschaal
Loonbeslag is een duidelijk signaal dat er wat aan de hand is. Maar de signalen zijn niet altijd zo duidelijk. “Soms neemt een medewerker fruit dat wij ter beschikking stellen mee naar huis. Dat doe je niet als er thuis een volle fruitschaal staat.”
De ondersteuning die PKF Post biedt loopt uiteen. “Het is wel eens voorgekomen dat we schulden overnemen. Dit kan dan afgelost worden met vakantiegeld of extra zaterdagdiensten. Soms benader ik een incassobureau als ze bijvoorbeeld bij meerdere loonbeslagen van één bedrijf de incassokosten rekenen. Dat vind ik niet redelijk”, vertelt Dorien.
Vrijwel altijd stuurt Dorien medewerkers met schulden door naar schuldhulpmaatje. “Ik vind het zonde als onze mensen naar dure budgetbeheerders gaan. Schuldhulpmaatje is gratis. Laatst hadden we een jongen die uit de schulden was maar alsnog 2 jaar lang 150 euro per maand moest betalen aan budgetbeheer. Echt schandalig.”
Te laat
Hoewel laagdrempeligheid de cultuur van het familiebedrijf kenmerkt, loopt ook Dorien tegen belemmeringen aan. Mensen komen vaak pas om kwart over twaalf en niet vóór twaalven. Als het te laat is dus. “Ik hoop zo dat mensen eerder komen. Er komen voor hen zoveel kosten overheen als er eenmaal loonbeslag gelegd is.”
Dorien zou wel hulp willen hebben om werknemers nog beter te bereiken. “Ik denk dat niet iedereen naar ons toekomt omdat ze bang zijn dat het niet vertrouwelijk is, of omdat ze zich schamen. Dan gaan ze naar een partij waarvoor ze moeten betalen en dat vind ik zonde.”
“We zijn heus niet heilig hoor”, lacht Dorien. “Mensen moeten ook gewoon werken. Maar ik vind het echt gek als je als werkgever geen oog hebt voor je werknemers. Je ziet ze toch binnenkomen?”