VNO-NCW

Door Geldzorgen Geraakt

Wij willen, door het delen van ervaringsverhalen, het onderwerp geldzorgen bespreekbaar maken.

Ervaringsverhalen van werknemers, werkgevers, maar ook van mensen die vanuit een andere insteek met het onderwerp te maken hebben. Dit keer gingen we in gesprek met Jennifer Gerdes, consulent schuldhulpverlening fase A bij de Gemeentelijke Kredietbank (GKB). Zij komt dagelijks mensen tegen die door geldzorgen zijn geraakt en doet er alles aan om voor hen een pad uit te zetten naar een betere toekomst.

Wanneer je door financiële problemen in contact komt met de Gemeentelijke Krediet Bank (GKB), dan kom je op de gespecialiseerde afdeling schuldhulpverlening terecht. Jennifer Gerdes is één van de zes consulenten schuldhulpverlening fase A. Zij gaat in gesprek met de cliënt, beoordeelt de situatie en zet -met een plan- een traject in. Zij is verantwoordelijk voor alle nieuwe aanmeldingen, de intake, het opstarten van budgetbeheer, het voortraject schuldtraject en alles wat daarbij komt kijken. Daarna nemen haar collega’s van fase B het van haar over. Zij pakken de schuldregeling op en regelen verder alles tot aan een dwangakkoord en een Wsnp verzoek (Wettelijke Schuldsanering natuurlijke personen). Samen met een juridisch medewerker en vier assistenten is het team compleet. Jennifer heeft hart voor de zaak en zet zich, samen met haar collega’s, in om mensen met financiële problemen te helpen. Zij benadrukt het belang van vroegsignalering: “Hoe eerder mensen met geldzorgen zich aanmelden, hoe sneller er een plan ligt om ermee aan de slag te gaan en daar kun je veel leed mee voorkomen.”

 

“Mensen motiveren en zien dat ze in hun kracht komen, daar doe ik het voor!”

Jennifer is iemand die op een betrokken manier haar cliënten bijstaat. Dossiernummers zijn nodig, maar niemand is een nummer. De persoonlijke aanpak, het luisteren naar- en interesse hebben voor iemand, staan bij haar hoog in het vaandel. Door duidelijk en eerlijk te zijn, bereik je volgens Jennifer het meest… óók als iets niet kan. Investeren in vertrouwen en zodra dat lukt kunnen er stappen gemaakt worden. “Mensen motiveren, dat vind ik één van de mooiste dingen van mijn werk. Zodra de gemaakte stappen zichtbaar worden bij de cliënt, van het lamgeslagen binnenkomen tot het vertrouwen hebben in een betere toekomst, vind ik dat prachtig om te zien! Als mensen hulpverlening aanvaarden, creatief met geld omgaan en in hun eigen kracht komen, dan hebben ze enorme stappen gezet. Laatst vertelde een jonge moeder me dat ze met heel weinig geld tóch een hele mooie verjaardag voor haar dochter had georganiseerd, dat vind ik dan echt geweldig – dan kan mijn dag niet meer stuk.

 

“We kijken wat nodig is, maken een plan van aanpak en gaan van start.”

Financieel redzaam zijn is het doel bij de GKB. “Soms zijn mensen geholpen met iets kleins, maar het komt ook regelmatig voor dat mensen diep getroffen zijn door geldzorgen. Er wordt dan gekeken naar wat iemand nodig heeft. Is dat vrijwillig budgetbeheer of misschien toch wel beschermingsbewind… en wat voor soort schulden zijn er? Gaan we het traject vanuit schuldregeling of vanuit budgetbeheer oppakken? Hebben we maatschappelijk werk nodig of Humanitas thuisadministratie? We kijken wat nodig is, maken een plan van aanpak en gaan van start.”

 

Hoe kom je in contact met de GKB?

“Dat verschilt per gemeente. Bij de gemeente Stadskanaal kun je je rechtstreeks melden, maar ook mijn collega vroegsignalering kan een cliënt in contact brengen met ons. Gemeente Westerwolde en Borger-Odoorn hebben een voorportaal. Daar kom je als cliënt eerst in contact met een sociaal team en indien nodig meldt dit team de cliënt bij ons aan. Bij de gemeente Aa en Hunze mag de cliënt zichzelf aanmelden.”

Naast haar werk als schuldhulpverlener bij de GKB, sluit Jennifer aan bij het Werkgeversproject Regiodeal en Regiodeal jongeren, samen met de VKB. Daarnaast geeft zij gastlessen bij Noorderpoort, samen met het team Preventie. “Gemeente Stadskanaal heeft veel projecten, ik zit hier al lang en heb inmiddels een groot netwerk opgebouwd. Het voelt voor mij een beetje als ‘mijn gemeente’. De zorg en vraag is hier groot en ik ben dan ook snel geneigd om bij andere projecten aan te sluiten. De goede connectie met ketenpartners levert korte lijnen op en dan kun je snel schakelen. Wat is er aan de hand, wat wil iemand en wat wil iemand niet?”

 

GKB en werkgevers

Wanneer een werknemer loonbeslag krijgt, zich regelmatig ziek meldt of andere signalen afgeeft, weet een werkgever dat die werknemer hulp nodig heeft. “Het zou ontzettend mooi zijn als we als GKB ook iets voor werkgevers uit de regio kunnen betekenen. Werkgevers kunnen in een vroeg stadium signalen opvangen van werknemers met schulden. Daarom ben ik ook aangeschoven bij het Werkgeversproject Regiodeal. Hoe we dit precies kunnen aanpakken, daar zijn we nog mee bezig, het is voor ons nog nieuw maar er liggen zeker kansen. Ik wil dit project aanvliegen om ervan te leren en ik hoop dat meer werkgevers aan de bel gaan trekken als er loonbeslagen liggen of signalen zijn, dat het bespreekbaar wordt. Dat levert zowel de werkgever als de werknemer wat op.

Het beeld van mensen die in de schulphulpverlening terechtkomen, is toch nog vaak dat het om mensen gaat met een uitkering, de minima. Maar dat is allang niet meer zo. Het hebben van schulden kan iedereen overkomen, mensen uit alle lagen van de bevolking – ook mensen met koophuizen. Mensen die het jarenlang goed hebben gehad, gezinnen waar geen nee te koop was. Als daar door bijvoorbeeld ziekte of een scheiding inkomen wegvalt en de schuldhulpverlening om de hoek komt kijken, dan is de schrik groot en dat veroorzaakt veel stress en ellende. Het duurt gemiddeld drie tot vijf jaar voordat deze mensen zich melden en in die tijd kan het hard achteruit gaan. Daarom is de samenwerking met ketenpartners zo belangrijk. En het zou zo mooi zijn als ook werkgevers aan de bel trekken, dan kun je er eerder bij zijn.

De looptijd van de wettelijke schuldsanering was voorheen 36 maanden, dat is nu teruggebracht naar 18 maanden en dat biedt perspectief. Na 18 maanden (hou rekening met twee jaar) heb je de stip op de horizon in beeld, dan kun je weer goed verder en nadenken over de toekomst.

 

Hoe gaat het verder na een traject bij de GKB?

Na een schuldhulpverleningstraject is er geen begeleiding meer. Mensen zijn weer op zichzelf aangewezen en dat kan best eng zijn. De GKB kijkt nu (samen met ketenpartners) naar mogelijkheden voor afbouwen en begeleiden, zodat mensen langzaamaan weer leren hun budget te beheren. Denk aan thuishulpadministratie of schuldhulpmaatje, die af en toe kijken hoe het gaat en of het loopt. Even de kasboekcheck doen en controle houden.

De ontwikkelingen staan niet stil bij de GKB en Jennifer pakt iedere kans om mensen, die door geldzorgen zijn geraakt, uit de schulden te krijgen. Want uiteindelijk willen allemaal graag financieel gezond en redzaam zijn.